Точка G. Що принесе Україні впровадження стандарту зв’язку 4G

цифрове-телебачення-250 Тульчин тарифні плани телебачення

Зв’язок третього покоління — 3G відкрила можливість бездротової швидкісної передачі даних і почала завойовувати світ в 2000-і роки. В Україні мобільні оператори теж були готові йти в ногу з часом і розгортати 3G-мережі паралельно з іншими державами. Однак непереможна українська бюрократія відстрочила впровадження технології майже на десятиліття. До 2015 року Україна залишалася єдиною країною в Європі, де практично не працював зв’язок цього стандарту.

Якщо Укртелекому пощастило відхопити необхідну ліцензію ще в 2005 році і почати розвивати 3G-мережу в 2006-му, то «велика трійка» мобільних операторів — «Київстар», Vodafone і lifecell — придбала ліцензії тільки в 2015 році. Тоді і почалося масове розгортання мереж нового покоління. Адже Укртелеком до 2015 року зумів лише точково покрити 3G великі міста і їх околиці.

Багато в чому процес поширення нових технологій зв’язку в Україні гальмувало небажання військових передавати для цивільного використання свої частоти. Зокрема, з цієї причини жителі Житомира дочекалися 3G тільки влітку минулого року.

«Факт відсутності 3G не дозволяв Україні підніматися в галузевих рейтингах, стримував розвиток цифрових технологій, електронної комерції, сегмента мобільного програмного забезпечення, а низька швидкість передачі даних не давала можливості повноцінно використовувати смартфони», — перераховує наслідки зволікання з впровадженням 3G Олександр Кубрак, виконавчий директор асоціації «ІТ України».

Двигун запізнілого прогресу
Після того як з десятирічним запізненням в Україні нарешті почали розгортатися мережі 3G, ефект від цього нововведення виявився неочевидним через кризу в економіці, розпал якого припав на 2015 рік. Однак Олександр Кубрак впевнений: невелике зростання ВВП (близько 2% в 2017 році), який країна показує сьогодні, не в останню чергу досягнуто завдяки впровадженню 3G.

«Країна отримала суттєві інвестиції, а доступний інтернет привів як мінімум до десятикратного зростання споживання data-послуг, — говорить Андрій Отрощенко, директор з маркетингу компанії» Vodafone Україна «. — Стала активно розвиватися електронна комерція, логістика з інтелектуальними рішеннями в доставці і транспорті, в структурі медіапотребленія зросла частка цифрових каналів і соціальних медіа як інструментів реклами «.

Компанії «Київстар», «Vodafone Україна» і lifecell сумарно заплатили 2,5 млрд грн за право розгорнути мережу стандарту 4G в частотному діапазоні 2,6 ГГц

Поширення нового стандарту зв’язку змінило стратегію розвитку українського телекомунікаційного ринку. «Наявність високошвидкісного доступу до мережі перетворює мобільних операторів в власників стрімінгових сервісів і розробників власних месенджерів, завдяки чому в Україні з’являються відеосервіс Netflix і мобільний додаток для виклику і оплати таксі, запускається mobile-only банк», — говорить Денис Береговий, партнер, співзасновник компанії Axon Partners.

Запуск 3G в Україні вплинув не тільки на великий телекомунікаційний бізнес, а й на дрібне підприємництво. У сфері електронної комерції поряд з визнаними гігантами за допомогою онлайн-маркетплейсов почали активно будувати свою справу невеликі гравці з офісом в смартфоні.

«Середній та малий бізнес став розміщувати інформацію про себе в соціальних мережах, мобільних додатках і інтерактивних картах, — розповідає Ярослав Калітін, керівник департаменту мережевих технологій» Samsung Electronics Україна «. — Завдяки цьому можна на ходу за допомогою смартфона або планшета вибрати кафе, кінотеатр . Дані про геоположеніі і перевагах користувача дозволяють направляти йому персоналізовані пропозиції, доступні поблизу «.

У виграші також виявилися банки, постачальники фінансових та інших послуг. За спостереженнями Ярослава Ніцак, генерального директора компанії Ericsson в Україні, впровадження 3G стало поштовхом для розвитку мобільного банкінгу і запуску нових онлайн-сервісів. «У великих містах з’явилася можливість за допомогою мобільних додатків замовляти таксі або відслідковувати, де знаходиться рейсовий автобус, а у Львові українці звикають розплачуватися через смартфони в громадському транспорті», — наводить приклади співрозмовник Фокуса.

Ще більше G
Як тільки українські мобільні оператори почали розгортати мережі 3G, в країні заговорили про новий етап розвитку — впровадження 4G, або, як ще називають цю технологію, LTE. Так як за кордоном 4G почали масово розвивати з 2010 року, Україна в черговий раз доводиться бути в ролі наздоганяючого.

Сьогодні мета, на перший погляд, здається близькою як ніколи. Аукціон з продажу ліцензій на 4G в діапазоні 2,6 ГГц завершився 31 січня, а продаж частот в діапазоні 1,8 ГГц повинна початися 26 лютого 2018 року. «Переможці тендеру після оголошення результатів повинні протягом 30 днів сплатити до держбюджету вартість лотів. Далі протягом 3 днів НКРЗІ видасть переможцям ліцензії на радіочастотний ресурс, на підставі яких вони подадуть запити на отримання дозвільної